Om kajakroning

OM KAJAKRONING

Kajakroning er en vandsport

Du sidder i en lille, smal, aflang båd ude på vandet.

Dine ben stikker lige frem i båden, de er bøjet lidt.

Med hænderne holder du om skaftet af en pagaj.

Pagajen har et blad i hver ende af skaftet.

Du driver kajakken fremad, hen over vandet, ved at skovle vand bagud med bladene, skiftevis på den ene og på den anden side af båden.

Det lyder som en meget enkel ting at gøre, men det tager sin tid at lære det, hvis du vil gøre det effektivt.

For at få motion

Kajakroning kan være en skånsom form for motion, hvor kroppen og især benene ikke udsættes for stød eller slag. Man træner hovedsageligt overkroppens muskler og kan også få en god konditionstræning ud af det.

For at konkurrere

Hvis man gerne vil konkurrere med andre, kan man deltage i kajakløb både på kortbane og længere distancer. Der arrangeres løb for mange forskellige bådtyper og på mange forskellige slags vand, lige fra beskyttede sprintstrækninger på søer til løb på åbent hav, i store bølger og på whitewater floder.

For naturoplevelsen

For nogle er kajaksporten hovedsageligt en fritidsaktivitet, som giver udendørs- og naturoplevelser. Man kan få adgang til vand- og kystområder, som det er svært at nå på anden måde. I en kajak kan man have campingudstyr nok med til at tage på dagsture eller overnatningsture af nogle dages varighed, og med lidt øvelse kan man også tage på længere ekspeditioner. Det er også muligt at dyrke jagt eller fiskeri fra en kajak.

Oprindeligt en jagtmetode

Det var Inuit folkene i Arktis, der oprindeligt udviklede kajakken som en båd til havjagt.

I en kajak kan man lydløst komme så tæt på sæler og andre fangstdyr, at man kan kaste en harpun efter dem. Der drives stadig jagt fra kajakker, men harpuner er i mellemtiden blevet erstattet af skydevåben.

Europa fik kendskab til kajakroning gennem opdagelsesrejserne til Arktis i 1700- og 1800-tallet. Man begyndte at dyrke kajakroning som sport i 1800-tallets Europa, og den har siden bredt sig over hele verden som sports- og fritidsaktivitet.

Kajakker til forskellige formål

Kajakkens konstruktion og den roteknik, man bruger, er meget afhængig af det vand, man ror på.

Tur-/sportskajak

Tur-/sportskajakker er det historiske udgangspunkt for Sønderborg Kajakklub. Det er forholdsvis lette både, som er nemme at løfte, håndtere og transportere.

Tur-/sportskajakker er gode til at dyrke blid motion i, og de kan bruges til korte eller længere ture ud i naturen. De passer godt til fladt vand i søer og åer og i kystnære havområder som Alssund, Augustenborg Fjord og Sønderborg Bugt.

Turkajakker findes i mange forskellige udgaver, lige fra brede begynderbåde, som giver en fornemmelse af stabilitet og sikkerhed, til smallere fortsætterbåde. Fortsætterbådene byder på fart og balanceudfordringer, de kan bruges til kaproning og de kan være udgangspunkt for at lære sig at ro kapkajak.

Kapkajakker

Kapkajakker er til kaproning. Det er avancerede både, som er smalle, lette og hurtige, og derfor også ganske sarte. Det kræver lang tids øvelse at mestre en kapkajak. Klubbens kapkajakker er forbeholdt de erfarne roere, som kan håndtere dem og ro i dem uden at gøre skader på dem.

Havkajakker

Kajakroning på åbent hav kræver en sødygtig båd, gerne en havkajak eller en såkaldt surfski. Havkajakker bruges til ture med overnatning, længere ekspeditioner eller roning på meget åbent vand i kraftig vind og søgang. De har god lasteevne og går godt i bølger.

Whitewater kajakker

Stærkt strømmende vand i floder og elve er teknisk udfordrende at ro på. Whitewater kajakker er forholdsvis korte og brede for at give god manøvredygtighed under disse forhold. En særlig konkurrenceform på strømmende vand er whitewater kajakslalom, hvor man fører sin kajak gennem ophængte porte hen over stærke hvirvler, strømfald og små vandfald.

Polokajakker

Kajakpolo, som ofte arrangeres i havneområder, kombinerer vandsport med boldspil.

Surfkajakker

Ved kyster med dønninger og brænding kan man surfe i kajakken, det er en legende og underholdende form for kajakroning.