Hvilken kajak skal jeg vælge?

Kajakker til forskellige formål

Sønderborg Kajakklub stiller et bredt udvalg af klubkajakker til rådighed for dig som medlem. Det drejer sig om tur/sportskajakker, havkajakker og kap-kajakker.

Vi har stabile begynderkajakker, kajakker til den mere rutinerede roer, og naturligvis har vi kajakker som passer til roere i alle størrelser.

Tur-/sportskajak

Tur-/sportskajakker er forholdsvis lette både, som er nemme at løfte, håndtere og transportere.

Tur-/sportskajakker er gode til at dyrke blid motion i, og de kan bruges til korte eller længere ture ud i naturen. De passer godt til fladt vand i søer og åer og i kystnære havområder som Alssund, Augustenborg Fjord og Sønderborg Bugt.

Turkajakker findes i mange forskellige udgaver, lige fra brede begynderbåde, som giver en fornemmelse af stabilitet og sikkerhed, til smallere fortsætterbåde. Fortsætterbådene byder på fart og balanceudfordringer, de kan bruges til kaproning og de kan være udgangspunkt for at lære sig at ro kapkajak.

Havkajakker

Havkajakker kan bruges både til rolige ture på fladt vand, og til roning i kraftig vind og bølger. Havkajakkerne har lastrum og er derfor velegnede til overnatningsture. I en havkajak kan man også foretage kortere eller længere kryds, for eksempel over Sønderborg Bugt eller Augustenborg Fjord.

En robust plastic havkajak er desuden et godt "legetøj" - man kan lave øvelser som bytte-kajak-på-vandet, ro på bagdæk, stå op i kajak og grønlændervendinger. Alle øvelser er med til at styrke din balance og din evne til at manøvrere kajakken - og så er det sjovt!

Kapkajakker

Kapkajakker er til kaproning. Det er avancerede både, som er smalle, lette og hurtige, og derfor perfekte til konkurrencer. Det kræver lang tids øvelse at mestre en kapkajak, men de fleste vil kunne lære det med lidt ihærdighed efter en vis erfaring i tur-/sportskajak.

Andre kajakker

Der findes også andre kajaktyper, men dem kan vi desværre ikke tilbyde i Sønderborg Kajakklub

• Whitewater kajakker anvendes i stærkt strømmende vand i floder og elve er teknisk udfordrende at ro på.
  • Kajakpolo spilles i polokajakker.
  • Surfkajakker er kajakker, som er specielt designet til surf i brændingen.
  • Surfski er en særlig type havkajak, som er velegnet til bølgesurf.

Hvilken kajak skal jeg vælge?

Det er helt individuelt, hvilken kajaktype en roer foretrækker.

Nogle kan lide at ro korte ture, at ro stærkt, og foretrækker en kajak, som de let kan bære alene. Her foretrækker de fleste at bruge tur/sportskajak.

Andre foretrækker længere ture i et roligere tempo, med madpakke, måske medbringer man skiftetøj, badetøj, grill eller tager på en længere tur med overnatning. Måske vil man gerne ro selvom der er lidt bølger og blæst. Her passer en havkajak bedst.

Mange af vores medlemmer ror både tur/sportskajak og havkajak, alt efter hvad de har lyst til.

Sønderborg Kajakklub afholder omskolingskurser sidst på sæsonen - så hvis du, efter at du har lært at ro den ene kajaktype, får lyst til at prøve den anden type, så skal du blot sætte 1 dag af til et gratis omskolingskursus.

På omskolingskurset lærer du de bedste ro teknikker til din nye kajaktype, ligesom der er forskellige måder at udføre redninger og bugseringer på, og det skal du naturligvis lære.